بررسی عوامل موثر بر گرایش نوجوانان نسبت به بازیهای رایانه ای (مورد مطالعه :مدارس دوره راهنمایی شهر تهران)

پایان نامه
چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر در گرایش نوجوانان نسبت به بازیهای رایانه ای است، جامعه آماری این پژوهش : دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر تهران انتخاب شد. ظهور بازیهای رایانه ای بعنوان پدیده دنیای امروز از یکسو و تأثیرات آن بر نوجوانان بعنوان مخاطبان اصلی این پدیده، ضرورت انجام این پژوهش را توجیه می کند بر این اساس با استفاده از روش پیمایش در قالب پرسشنامه به بررسی عوامل موثر در گرایش نوجوانان نسبت به بازیهای رایانه ای در 6 مدرس راهنمایی شهر تهران به تعداد 420 نفر انتخاب شد. سوالات از دو بخش مجزا یعنی میزان استفاده از بازیهای رایانه ای و عوامل موثر در گرایش نوجوانان به بازیهای رایانه ای را شامل می شود که بعد از تکمیل پرسشنامه و استخراج داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان می دهد. گرایش نوجوانان به بازیهای رایانه ای تابعی از متغیرهای مستقل مرتب اول جذابیت بازی ها برای دانش آموزان (0.35= ? ) در مرتبه دوم میل به رقابت میان دانش آموزان ( 0.27 = ? (، مرتبه سوم تشویق دوستان ( 0.27 = (? و بالاخره در مرتبه چهارم احساس نیاز به بازی های رایانه ای 0.016 = ? ( بوده است. ضریب تعیین نشان می دهد واریانس کل متغییر وابسته به مقدار 0.72 می باشد به عبارتی مجموع متغییرهای مستقل توانسه اند 72 درصد تغییرات متغییر وابسته را تبیین کنند به عبارتی 28 درصد از علت تمایل به بازی های رایانه ای به عوامل غیر از متغییرهای مذکور بر می گردد

منابع مشابه

کارکرد بازیهای رایانه ای در رفتار نوجوانان

بررسی اثر بازی های رایانه ای بر سازگاری، توانایی ذهنی، روابط اجتماعی، میزان فعالیت ها و سرگرمی جمعی، میزان تماشایتلویزیون، تأثیر بازی های رایانه ای، میزان رابطه با خانواده، میزان خشونت، تأثیر بازی های رایانه ای را بر اضطراب، کیفی ت تحصیلی،میزان اعتیاد به بازی، تلاش برای رسیدن به هدف، میزان به کارگیری فکر، میزان سرگرم کننده بودن بازی ها، میزان تمرکز و جنبهآموزشی بازی ها و میزان استفاده بازی های ...

متن کامل

بررسی عوامل اجتماعی-فرهنگی موثر بر گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر؛ مورد مطالعه: دانش آموزان پسر دوره راهنمایی شهر اهواز

این پژوهش با هدف بررسی عوامل اجتماعی – فرهنگی موثر بر گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر؛ در بین 200 نفر از دانش آموزان پسر دوره راهنمایی شهر اهواز (12 تا 15 ساله) با رویکرد کمی و به صورت پیمایشی انجام گرفته است. حجم نمونه تحقیق با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و براساس فرمول کوکران تعیین و انتخاب گردید. اطلاعات مربوط به افراد نمونه با تکنیک پرسشنامه جمع آوری شد. تحلیل یافته های تحقیق در د...

15 صفحه اول

مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ­ای استراتژیک و بازیهای رایانه ­ای تفننی بر تفکر خلاق دانش ­آموزان

مقایسه تأثیر بازیهای رایانه ­ای استراتژیک و بازیهای رایانه­ ای تفننی بر تفکر خلاق دانش­ آموزان سوسن فرخی1 پناه سالمی2 کیمیا مقدم3 مهدی بدلی4 چکیده هدف این پژوهش مقایسه تأثیر بازیهای رایانه­ ای استراتژیک و بازیهای رایانه­ ای تفننی بر پرورش خلاقیت دانش ­آموزان پایه اول متوسطه شهر تهران بوده است.روش محققان در این پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با دو گروه بود که یک گروه ازبازیهای ...

متن کامل

بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر بابل)

هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر گرایش به شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌باشد. دیدگاه‌های کنترل اجتماعی، زیگلمن و گیدنز به عنوان چارچوب نظری انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایشی است. شیوه نمونه‌گیری، خوشه‌ای چندمرحله‌ای است و حجم نمونه طبق فرمول کوکران 278 نفر می‌باشد. ابزار گردآوری داده‏ها، پرسشنامه است. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها، آزمون مقایسه میانگین­ها، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندمتغیره ...

متن کامل

کارکرد بازیهای رایانه ای در رفتار نوجوانان

بررسی اثر بازی های رایانه ای بر سازگاری، توانایی ذهنی، روابط اجتماعی، میزان فعالیت ها و سرگرمی جمعی، میزان تماشایتلویزیون، تأثیر بازی های رایانه ای، میزان رابطه با خانواده، میزان خشونت، تأثیر بازی های رایانه ای را بر اضطراب، کیفی ت تحصیلی،میزان اعتیاد به بازی، تلاش برای رسیدن به هدف، میزان به کارگیری فکر، میزان سرگرم کننده بودن بازی ها، میزان تمرکز و جنبهآموزشی بازی ها و میزان استفاده بازی های ...

متن کامل

بررسی عوامل اجتماعی - محیطی موثر بر گرایش به بازی های رایانه ای در شهر یزد

هدف ما از انجام این تحقیق، بررسی عوامل محیطی و اجتماعی موثر بر گرایش به بازی های رایانه ای بوده است، این تحقیق به روش پیمایشی صورت گرفته و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری ما مشتریان کلوب ها و گیم نت های شهر یزد هستند که از این بین 195 نفر طبق فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه تعیین شده و به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب و بررسی شده اند. از یافته های این ب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق (قیامدشت) - پژوهشکده علوم اجتماعی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023